Pressmeddelande – EU:s budgetförhandlingar: SD röstar nej till demokratikrav som villkor för EU-stöd

Som reaktion på att EU-länderna Polen och Ungern stiftar lagar som strider mot rättsstaten vill allt fler inom EU att ländernas EU-stöd ska strypas. Ett förslag är att införa en så kallad “konditionalitetsprincip” i nästa EU-budget, det vill säga att EU-länder måste respektera demokratins och rättsstatens principer för att beviljas EU-stöd. Men nyligen röstade Sverigedemokraterna som enda svenskt parti nej till att Europaparlamentet ska driva ett sådant krav.

Liberalernas EU-parlamentariker Karin Karlsbro är en stark förespråkare av en konditionalitetsprincip, och riktade kritik mot SD:s position på Expressens debattsida i helgen:

“Obegripligt att SD försvarar att svenska skattebetalares pengar ska fortsätta gå rakt ned i fickan på auktoritära ledare som Viktor Orbán”, menar Karin Karlsbro.

“SD gör ett sådant nummer av att värna om svenskars intressen, men de bryr egentligen främst om kampen mot liberala värden. Jag tror SD beundrar det Orbán gör i Ungern och därmed är ok med att EU, och därmed Sverige, medfinansierar hans totalitära projekt”, fortsätter Karlsbro.

EU:s nästa långtidsbudget, den så kallade MFF, kommer diskuteras av EU:s statschefer på EU-toppmötet i Bryssel denna vecka. Om en konfidentialitetsprincipen blir verklighet är ännu oklart. Karlsbro hoppas att regeringen kommer trycka på för detta i förhandlingarna:

“Sverige har visat förvånande lite samarbetsvilja i tidigare förhandlingsrundor, nu borde de komma med i matchen och fokusera på att få in krav om att budgeten används till rätt saker och att EU-stöd villkoras mot att medlemsländer lever upp till rättsstatens principer”, säger Karlsbro.