Pressmeddelande – Karin Karlsbro (L): EU måste kraftsamla för att få slut på Lukasjenkos diktatur

Den belarusiska regimens handlingar är kriminella och måste fördömas. Så skriver en stor grupp Europaparlamentariker från flera länder i en uppmaning till EU:s ledning med anledning av vad de kallar ett ”riggat och orättvist val” i Belarus i söndags. De kräver nu handling från EU.

En av undertecknarna är EU-parlamentariker Karin Karlsbro (L) som är vice ordförande i EU-parlamentets delegation till Belarus:

“Övervåldet och förtrycket från Lukasjenkos regim mot sin egen befolkning är vidrigt. Det är regelrätta brott och EU måste omedelbart rikta sanktioner mot alla förövare bakom det riggade valet, våldet och förtrycket”, säger Karlsbro.

Karlsbro skapade tidigare i somras en namninsamling i Europaparlamentet för en uppmaning till EU:s ledning att öka sanktionerna mot Lukasjenko. Brevet fick stor spridning i Belarus och publicerades på flera regimkritiska internetsidor, vilket föranledde att Karlsbro kallades in till ett möte hos Belarus ambassadör i Sverige.

“Det var ett propagandamöte, de ville övertyga mig om att vår bild av ett odemokratiskt Belarus var felaktig. Men jag stod på mig och var tydlig med att vi aldrig kommer sluta vårt arbete för ett demokratiskt Belarus förrän det sker fria demokratiska val och våldet mot protestanter upphör”, berättar Karlsbro.

“Jag hoppas att detta blir slutet för Lukasjenkos diktatur. EU och Sverige måste göra allt i sin makt för att se till att det blir så, det belarusiska folket förtjänar demokrati och frihet”, avslutar Karlsbro.

Karin Karlsbro deltog för några veckor sedan i en plenumdebatt om situationen i Belarus.