Pressmeddelande – Karin Karlsbro (L): “Sverige och EU måste ta avstånd från korruptionen på Malta”

EU måste gå till botten med de politiska kopplingarna till mordet på den maltesiska journalisten Daphne Caruana Galizia, och Sverige måste markera mot den ökande korruptionen på Malta”, skriver Europaparlamentarikerna Karin Karlsbro (L), Fredrick Federley (C) och Abir Al-Sahlani (C) i en debattartikel i Aftonbladet idag

Det var 2017 som Daphne Caruana Galizia, en grävande journalist som undersökte korruption på Malta, mördades av en bilbomb utanför sitt hus. Europaparlamentet röstade igår igenom en resolution som kräver mer insatser för att utreda mordet och bekämpa korruptionen på Malta.

Det har framkommit tydligt att mordet har politiska kopplingar samt att händelsen är ett symptom på den ökande korruptionen och försämrade pressfriheten och rättssäkerheten på Malta. Ändå har både EU och Sverige sopat situationen under mattan. Det duger inte, vi kan inte fortsätta se mellan fingrarna när sådant här händer i en av EU:s medlemsstater”, menar Karlsbro.

I en förundersökning assisterad av Europol spårade man kopplingar till mordet inom den socialdemokratiske premiärministern Joseph Muscats egen stab. Det har även under de senaste åren framkommit misstänkta politiska kopplingar till storskalig pengatvätt och skatteflykt. Händelserna har utlöst stora protester på Malta. Bland annat har man krävt Muscats avgång, vilket han har aviserat att han ska göra i januari nästa år.