Pressmeddelande: Karin Karlsbro om VM-flytt från Belarus: ”Lättnad, men IIHFs gullande med Lukasjenka under all kritik”

“Det är en stor lättnad att IIHF äntligen beslutat att frånta Belarus värdskapet för ishockey-VM”, säger Karin Karlsbro (L), som är vice ordförande i Europaparlamentets delegation till Belarus.

Karin Karlsbro har i flera månader drivit frågan tillsammans med partikollegor och andra Europaparlamentariker, och idag på eftermiddagen fattades det slutgiltliga beslutet att VM inte kommer att arrangeras i Belarus.
“Ett inställt VM är en tydlig signal att omvärlden inte spelar hockey med diktatorn Lukasjenka och inte låter sig bli en del av regimens propaganda”, säger Karlsbro.

I helgen bekräftade Nivea och Skoda, båda sponsorer för världsmästerskapet, att man kommer att dra tillbaka sponsorskapet om mästerskapet inte flyttas från Belarus.

“Det är tydligt att sponsorernas avhopp varit spiken i kistan för planerna för det belarusiska världsmästerskapet. Beslutet fattades inte på grund av de vidriga brott som den belarusiska regimen utsätter den egna befolkning för, utan handlade till sist om ekonomiska intressen.
Att dra tillbaka det belarusiska värdskapet var såklart den enda rimliga slutsatsen. Det borde ha kunnat beslutats för flera månader sen, men IIHF och dess ordförande René Fasel valde in i det sista att gulla med Lukasjenka och den belarusiska regimen. Agerandet har varit under all kritik,” avslutar Karlsbro.