Pressmeddelande – Karin Karlsbro: Viktigt att parlamentariker utesluts ur liberal EU-parlamentsgrupp

Igår fattade den liberala partigruppen Renew Europe beslutet att utesluta medlemmen Viktor Uspaskich, Europaparlamentariker från Litauen. Beslutet togs efter att Uspaskich veckan innan postat homofobiska uttalanden i sociala medier. Karin Karlsbro (L) är nöjd med det snabba beslutet om uteslutningen.

“Jag är stolt, men inte förvånad över gruppens starka reaktion. Det är självklart att sådana åsikter inte hör hemma i vår liberala partigrupp, eller i Europaparlamentet överhuvudtaget. Men Viktor Uspaskich är inget unikt fall. Det som är unikt är uteslutningen, men högerut i Europaparlamentet visar homofobin sig ofta, samtidigt som partigrupperna EPP och ECR visar oförmåga att agera tillräckligt. ”

I EPP sitter Moderaterna och Kristdemokraterna, bland annat tillsammans med 11 ledamöter från det ungerska regeringspartiet som aktivt bedriver en HBTQ-fientlig politik. I ECR sitter Sverigedemokraterna, som delar partigrupp med det polska regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS).

“För oss liberaler var det självklart att självständigt besluta om vilka vi vill samarbeta med och vad vi förväntar oss av våra kollegor. Jag hoppas att agerandet noteras av de svenska partier som sitter i partigrupper fyllda av hatfulla åsikter. Jag vill uppmana Moderaterna och Kristdemokraterna att göra allt i sin makt för att påverka EPP att stå upp för allas lika värde och jag hoppas Sverigedemokraterna överväger sitt deltagande i ECR som leds av Lag och rättvisa”, avslutar Karlsbro.

Om det här publicerade Karin Karlsbro idag en debattartikel i QX.