Pressmeddelande – Karin Karlsbros (L) uppmaning till Löfven: Kräv att Frankrike lägger ned flyttkarusellen till Strasbourg i budgetförhandling

Frankrikes EU-minister Amélie de Montchalin besöker idag och imorgon Sverige för att diskutera EU:s långtidsbudget och återstartsfond. Liberalernas EU-parlamentariker Karin Karlsbro uppmanar svenska regeringen att i diskussionen kräva att Frankrike går med på att avskaffa Europaparlamentets säte i Strasbourg.

“Nu är ett perfekt tillfälle för den här diskussionen, den galna flyttkarusellen mellan Bryssel och Strasbourg måste få ett slut. Om Sverige visar lite kompromissvilja istället för att sitta kvar på tvären i budgetförhandlingarna kanske vi kan få Frankrike att gå med på detta en gång för alla”, säger Karlsbro, något Liberalernas partigruppskollegor från danska Venstre också framfört.

Sannolikt vill Frankrike övertala Sverige att gå med på en återstartsfond som består av både lån och bidrag, medan Sveriges regering bestämt vill att fonden ska finansieras av enbart lån. Karlsbro har under våren kritiserat regeringen för att ha varit för låsta under EU:s budgetförhandlingar:
“Regeringen har låst fast Sverige i en ytterkantsposition och visar förvånande lite samarbetsvilja, det äventyra hela EU:s och Sverige återhämtning. När Frankrike sträcker ut en hand borde regeringen istället visa kompromissvilja men också vara tydlig med att det även kräver uppoffringar från alla parter”, säger Karlsbro.

Kommissionen presenterade ett förslag på långtidsbudget och återstartsfond den 27e maj och förslaget diskuterades av EU:s stats- och regeringschefer den 19e juni. Nästa förhandlingstillfälle blir den 17-18e juli.