Pressmeddelande: Karlsbro och Malm (L) agerar för att stoppa ishockey-VM 2021 från att hållas i Belarus

Sedan valet i Belarus 9 augusti då Aljaksandr Lukasjenka illegitimt utropade sig själv till segrare, trots att valresultatet enligt observatörer visade att han förlorat makten, har situationen i landen blivit allt mer allvarlig. Sedan valet har demonstranter arresterades, förföljts, förts bort, torterats och mördats av säkerhetspolis.

Nästa vår, 21 maj till 6 juni, planeras ishockey-VM gå av stapeln i Minsk, Belarus och Riga, Lettland. Den lettiska regeringen har dock gått ut med att de vägrar att hålla mästerskapet tillsammans med Belarus. Internationella ishockeyförbundet (IIHF) har konsekvent sagt att de inte planerar att frånta Belarus mästerskapet.

Karin Karlsbro (L) har idag tagit initiativ i Europaparlamentet till att samla underskrifter för ett brev till IIHF som kräver att mästerskapet flyttas. Karlsbro samlar även in underskrifter från svenska europaparlamentariker för ett brev till Svenska ishockeyförbundet som uppmanar dem att agera för att frånta Belarus mästerskapet och att ställa landslagets deltagande om mästerskapet inte flyttas.

“Idrott är och ska inte vara politiskt, men det är inte en ursäkt för att blunda för det som sker. Så länge Lukasjenka klamrar sig kvar vid makten och med brutalt våld angriper sin egen befolkning är det uteslutet att spela hockey i Belarus. Att genomföra VM under rådande omständigheter är helt oacceptabelt.”, säger Karin Karlsbro (L).

Fredrik Malm (L) har idag skickat en fråga till idrottsminister Amanda Lind för att få svar på hur regeringen ser på att ishockey-VM 2021 planeras spelas i Belarus och om regeringen kommer bojkotta VM om mästerskapet inte flyttas.

“Att ett mästerskap som legitimerar en illegitim diktator mitt i Europa inte redan har flyttats är oförståeligt. Om inte IIHF själva ser detta måste Sverige vara tydliga med att vi stöttar det belarusiska folket och att vi bojkottar VM i Belarus”, säger Fredrik Malm (L).

Brevet till det internationella ishockeyförbundet finns att läsa här.

Brevet till det svenska ishockeyförbundet finns att läsa här.