Pressmeddelande: Polen vill på nytt införa totalförbud av abort

Polska regeringspartiet Lag och Rättvisa har mitt under Coronakrisen än en gång tagit upp förslaget om ett totalförbud av abort enligt uppgifter från Amnesty. Polen föreslog abortförbud redan 2016, men förslaget drogs tillbaka efter massiva protester. Karin Karlsbro, EU-parlamentariker (L) och medlem i utskottet för mänskliga rättigheter DROI menar att Polens regering utnyttjar Coronakrisen för att obemärkt införa förbudet.

“Hela EU:s uppmärksamhet är på Corona och människor får inte samlas för protester så nu slår de till. EU måste se till att Polens regering inte kommer undan med detta, i EU ska kvinnor få bestämma själva över sina kroppar”, menar Karlsbro.

Karlsbro har tidigare kritiserat även Ungern för att utnyttja Coronakrisen, att nedmontera demokratin och försvaga yttrandefriheten.

“Coronakrisen får inte bli ett svepskäl för auktoritära ledare att genomföra antidemokratiska agendor. EU måste agera med kraft mot Polen och Ungern och hålla noga koll på fler medlemsländer inte följer deras exempel både nu och efter krisen lagt sig”, avslutar Karlsbro.