Pressmeddelande: Karin Karlsbro om kärvänligt möte mellan Internationella ishockeyförbundets ordförande och diktatorn Aleksander Lukasjenka: ”Skamligt och fullständigt oacceptabelt”

Tidigare idag hölls ett möte mellan René Fasel, ordförande för Internationella ishockeyförbundet, och Aleksander Lukasjenka, Belarus diktator. Lukasjenka har beskrivit mötet som varmt, och en video togs från tillfället där parets syns krama varandra. Skamligt, menar Karin Karlsbro (L), vice ordförande för Europaparlamentets delegation till Belarus.

“Det är fullständigt oacceptabelt och en skam att IIHF fortsätter att legitimera den belarusiska regimen, som genom dagens kärvänliga möte”, kommenterar Karlsbro.

I november förra året tog Karin Karlsbro initiativ till ett brev från europaparlamentariker till det internationella ishockeyförbundet, med krav att Belarus ska fråntas värdskapet av 2021 års ishockey-VM, som planeras att hållas i Minsk. Brevet signerades av ett 40-tal europaparlamentariker.

“Det internationella ishockeyförbundet har valt att inte ge någon respons till de många invändningarna mot det belarusiska värdskapet av VM, trots det dagliga förtrycket som regimen utsätter medborgarna för. Att planerna att arrangera mästerskapet i Minsk fortgår är motbjudande och är ett hån mot alla de som protesterar mot förtrycket i landet, avslutar Karlsbro.